Sproglige valgfag

    Når du søger ind på gymnasiet, skal du vælge enten spansk, tysk eller fransk.

     

    Spansk

    ¿Por qué el español? (= hvorfor spansk?)

    Spansk er et verdenssprog – det tredje mest talte i verden (efter engelsk og kinesisk). Det siges, at hvert sprog er et vindue til andre kulturer; således er spansk en åbning til at lære lande som både Spanien, Argentina, Chile, Colombia, Guatemala, Mexico og selv USA at kende. Vidste du for eksempel, at man regner med, at hver tredje amerikaner vil være spansktalende i 2050? Desuden satser lande, som vi sammenligner os med, som f.eks. Sverige, Norge og Storbritannien på undervisning i spansk på både grundskole- og gymnasieniveau.

    Det spanske sprog vinder efterhånden også indpas i Danmark, hvor du kan støde på spansk og spanskamerikansk musik og film eller serier på diverse streaming-tjenester. Også mad fra den spansktalende verden er blevet en del af danskernes hverdag, når vi sætter tænderne i retter som burritos, chili con carne, tacos, churros og tapas. Du kan også nyde en piña colada eller en mojito, som stammer fra de spansktalende øer i Caribien.

    Spansk er ydermere et nyttigt sprog, hvis du vil forbedre dine chancer på jobmarkedet, hvor engelsk mange steder ikke er nok. Lige meget hvad du vælger at lave efter gymnasiet – det være sig indenfor sundhedssektoren, business, samfunds- eller naturfag – åbner spansk for nye verdener og muligheder.

    Hvis du vælger spansk, vil du lære at tale, skrive og forstå spansk, ligesom du vil blive introduceret for de mange spansktalende kulturer og samfund. I spansktimerne vil du arbejde med spansksprogede film, serier, musik, kortere tekster og billeder. Kort sagt: du lærer om kulturer, traditioner og historier fra de spansksprogede lande.  

     

    Tysk

    Tysk er mere end Hitlerjugend, murens fald og durch, für, gegen, ohne, um.

    Hvorfor bliver der solgt ca. 400.000 kebabber om dagen i Berlin, og hvorfor er det en god idé at tænke sig om en ekstra gang, inden man tager en selfie ved Holocaust-mindesmærket?

    Hvis du vælger tysk som 2. fremmedsprog på Paderup Gymnasium, kan du forvente at blive klogere på de tysksprogede landes sprog, kultur, traditioner og sociale forhold. Du kan vælge tysk på enten A, B eller C-niveau eller som studieretningsfag på A-niveau i kombination med et 3. sprog eller samfundsfag.

    Tysk er et fortsættersprog, og du bygger oven på din viden fra folkeskolen og bliver endnu bedre til at forstå, tale og skrive tysk. Vi tager udgangspunkt i netop dit niveau, så du får de udfordringer og den hjælp, der passer til dig. Som danskere har vi en fordel, fordi mange tyske ord ligner de danske. I undervisningen skal vi f.eks. Übersetzungen schreiben, vi skal Texte lesen, og vi skal Filme sehen. Hvis vi er heldige, kan vi Kuchen backen eller måske endda til Berlin reisen.

    Danmark og Tyskland er geografisk, kulturelt, økonomisk og historisk tætte. Tyskland er det største sprog i Europa, og derfor er tysk også et vigtigt redskabssprog, som du efter studentereksamen kan bruge i erhvervslivet, på studiet, som skiguide i alperne eller livredder på vestkysten.

    Vi glæder os til at se dig!

    Liebe Grüße fra tysklærerne på Paderup Gymnasium

     

    Fransk

    Bonjour! Est-ce que vous voulez apprendre parler le français?

    Fransk er ikke bare et flot sprog. Det er også en indførelse i europæisk kultur og historie.

    I dag taler 275 millioner mennesker i verden fransk. Om få årtier vil 750 millioner tale sproget. Fransk er derfor et af de hurtigst voksende sprog i verden – særligt på det afrikanske kontinent.

    Fransk er et af Europas store kultursprog. Derfor støder du på mange franske ord i både det danske og det engelske sprog. Tænk bare på ord som: sauce, engagement, chauffør, pommes frites, parfume, manicure, bureaukrati, kultur og mange flere.
    I fransk lærer du ikke bare et nyt sprog, men også at begå dig i forskellige kulturer. Det kan være fordybelse i de mange frankofone kulturer bl.a. med Tintin-tegneserierne, algierske eventyr, haitiansk levevis, canadisk historie, fransk madkultur osv.
    Hvorfor er det en god idé i Frankrig altid at bruge forskellige høflighedsfraser? Madame, Monsieur, s’il vous plaît! Hvorfor hæver man ikke stemmen og optræder larmende? Hvorfor spiser man østers til jul i Frankrig? Hvorfor går franskmænd over for rødt?
    Du kan på Paderup Gymnasium vælge fransk som begyndersprog, og dermed får du fransk i 3 år (A-niveau). Dvs. at alle, der vælger fransk, starter på samme niveau – helt fra begyndelsen. På tre år når du at lære at tale fransk, så du kan begå dig i almindelige dagligdagssituationer, skrive en længere tekst, læse uddrag af romaner, forstå fransksprogede film. Måske er du også heldig at komme på udveksling på et fransk gymnasium eller på en kulturrejse til Paris.

    À bientôt! Vi håber at se dig til franskundervisningen på Paderup Gymnasium!

    Anja og Tina

    Kunstneriske valgfag i 1.g

    Når du søger ind på gymnasiet, skal du vælge enten musik, mediefag, dramatik eller billedkunst.

     

    Musik

    Musik er et meget alsidigt og kreativt fag, hvor man arbejder sammen med andre for at udtrykke sig kunstnerisk gennem sang og spil. Musikeleverne indtager en meget væsentlig position i forbindelse med skolens interne og eksterne koncerter og arrangementer – ikke mindst det årlige musical-projekt. Man behøver ikke at kunne spille på et instrument eller være sanger, når man påbegynder faget, men man skal som det mindste være motiveret for at lære det gennem uddannelsens forløb.
    Musikteori, -analyse og -historie danner grundlaget for en dybere og bredere forståelse af musikkens mange genrer inden for både den rytmiske og klassiske verden. Her lærer man bl.a. at aflæse et nodebillede, aflytte og nedskrive noder samt får indblik i forskellige musikalske perioders typiske stiltræk og samfundsmæssige forhold.
    Endelig kan musikproduktion (f.eks. elektronisk musik) indgå som et væsentligt projekt på B-niveau, hvor man - ud fra sin praktiske og teoretiske musikalske viden – mere frit komponerer en sang med brug af bl.a. musikprogrammer og optage-udstyr.
    Der er desuden tradition for at tage på en eller flere ekskursioner til koncert-prøver og live-koncerter, hvilket kan være en hyggelig og sjov måde at dele interessen for musik på.

    Mediefag

    Apple TV+ og Disney+ er de nyeste eksempler på streamingtjenster der også har fundet vej til Danmark. Time for time ændrer medielandskabet sig. Det er efterhånden slut med gammeldags flow-tv. Nu streamer vi på Youtube, Netflix og Disney+. Vores ændrede forbrugsvaner påvirker også produktionen af tv og videoer til nettet. Vi vænnes til korte formater og serier, vi kan binge-watche, og færre ser lange helaftensfilm på DR.

    Der er altså ingen tvivl om, at levende billeder spiller en større og større rolle i vores hverdag. Vi har alle uafbrudt adgang til film og tv på forskellige platforme som mobiltelefonen, tablets, computeren og på fjernsynet. Fælles for alle disse produktioner er, at de bruger grundlæggende filmiske virkemidler og dramaturgiske redskaber for at fange seeren. Virkemidlerne og dramaturgien lærer vi at kende ved at arbejde med eksempler fra nogle af filmhistoriens bedste film og fra nye serier og formater.

    I mediefag arbejder vi både som ’users’ og ’producers’ af film og tv. Det vil sige, at vi arbejder teoretisk med virkemidler, dramaturgi, genre, produktion, målgrupper og tværmedialitet. Men samtidig laver vi selv film og skal lære at idéudvikle, planlægge, optage og redigere disse. Uanset om vi laver klassiske kortfilm, reklamespots eller dokumentar, skal vi gerne kunne bruge vores viden fra teorien til at ramme netop vores målgruppe så præcist som muligt.

    Hvis du vælger mediefag, vil du lære om alle aspekter af at lave film og om filmiske virkemidler, dramaturgi, genrer, forskellen mellem fakta og fiktion, tværmedialitet og mediernes udvikling. Vi arbejder med alt  fra små øvelser på mobiltelefonen til optagelse på spejlrefleks og redigering i programmet Final Cut Pro. Og så ser og analyserer vi spillefilm, tv-serier, dokumentarfilm, reklamer, spots og virale videoer fra nettet.

    Dramatik

    I dramatimerne får du en pause fra computeren. Alle er velkomne, også selv om man aldrig har stået på en scene. Det meste af undervisningen foregår på gulvet med kreative øvelser i samspil med andre. Du får kendskab til forskellige måder at spille teater på, og vi tager på teaterture til Randers og Aarhus og oplever professionelt teater. Sidst på året laver du sammen med en gruppe en færdig forestilling.

    I drama lærer du:

    • at samarbejde og udvikle ideer, som styrker selvværd og teamfølelse
    • at formidle et budskab med krop og stemme, som er brugbart også i mange andre sammenhænge og andre fag
    • at arbejde med lys, scenografi og kostumer, og hvordan man kan skabe forskellige stemninger i et rum
    • at analysere og forstå teater, og du får viden om ældre og nyere teaterformer

    På Paderup Gymnasium har vi en flot teatersal med helt nyt digitalt lys- og lydudstyr fuld af muligheder.

    Faget udbydes som kunstnerisk fag i 1.g på C niveau og som valgfag i 3.g på B-niveau.

     

    Billedkunst

    På Paden har vi en del kunst hængende. Noget er smukt, noget er sjovt, noget er underligt, og noget er imponerende. Kunstnerne bag de nyeste værker har alle været på besøg i billedkunst og givet os et indblik i deres billedunivers og teknikker. Kristian Vodder skabte sit værk på skolen, hvor interesserede måtte være med i processen. Birgit Bjerre var sidste år huskunstner hos os, hvor et billedkunsthold arbejdede med temaet: Det vi husker, det vi gemmer. På Paden vil vi kunsten, både med den direkte kontakt til udøvende kunstnere og i form af museumsbesøg.

    I billedkunst arbejder vi med forskellige temaer. Hvert tema består af en teoretisk og en praktisk del, således at de praktiske øvelser understøtter teorien. Vi arbejder indenfor følgende kategorier: billeder, installation, skulptur og arkitektur. Desuden læses tekster indenfor udvalgte kunsthistoriske perioder, således at vi kan beskrive, analysere og fortolke værker i historisk og tværfaglig sammenhæng.

    Afhængig af det valgte tema arbejder vi praktisk med: tegning, maling (acryl, akvarel, spray), ler/voks, Photoshop og så alt det andet, vi finder på undervejs.

    Alt materiale, der produceres i løbet af året, samles i en portfolio (mappe). Foruden den fysiske portfolio vil du også have en elektronisk.

    Sidst i forløbet arbejdes med en individuel opgave, hvor du har mulighed for at fordybe dig i dit helt eget projekt.

    Eksamen er mundtlig og individuel. Spørgsmålene tager udgangspunkt i det læste pensum og portfolien.

    Og så en vigtig ting: ALLE kan vælge billedkunst, du behøver ikke være go’ til at tegne, men du skal være nysgerrig og villig til at blive udfordret.

    Kan du ikke få nok billedkunst?

    Der er 2 muligheder:

    1. Du kan opgradere dit C-niveau til B-niveau i 3.g.
    2. Du kan deltage i frivillig billedkunst. Her arbejder vi overvejende praktisk.

    Jeg glæder mig til at se dig.

    Bedste hilsner Kirsten og Trine, billedkunstlærere på Paderup Gymnasium

     

    Design og arkitektur

    Faget design og arkitektur er et valgfag i 3.g. De fleste elever oplever design og arkitektur som et afbræk fra den normale skoledag, fordi faget er projektbaseret. Det betyder, at vi ofte er på værkstedet, hvor vi undersøger, eksperimenterer og afprøver mulige opgaveløsninger.

    En opgave kan lyde:

    Design et møbel, som har flere funktioner. Din målgruppe er unge studerende, der bor på kollegium og derfor kun har lidt plads”.

    I løsningen af opgaven skal eleven blandt andet researche eksisterende møbler og søge inspiration i stilhistorien. Der skal ideudvikles og målgruppens behov og smag visualiseres gennem f.eks. moodboards, førend der laves skitser og eksperimenteres med materialer, formgivning og modeller. Altså rigtig meget selvstændig proces og hænder på materialet i udviklingen af det nye møbel.

    Der arbejdes med tre fokusområder:

    -I kommunikationsdesign arbejder vi med branding, logo, typografi, grafik, komposition og lignende. Et typisk kommunikationsdesign kan være en plakat.

    -I produktdesign arbejder vi med alle former for produkter, eksempelvis lamper, tøj, møbler og lignende.

    -I arkitektur arbejder vi både med bygninger og andre konstruktioner men også med byrummet. Eksempelvis har vi samarbejdet med Randers kommune i planlægning af lokalområdet Munkdrup syd for Randers. Her har vi udarbejdet forslag til designs af boliger og byrum.

    Faget er både innovativt og kreativt. Det innovative står for nytænkning og udvikling, mens det kreative repræsenterer det mere fantasifulde og kunstneristiske. Vi tager udgangspunkt i konkrete problemer og opgaver, og i arbejdet med løsningen af opgaven er det processen, der er central.

    Det færdige resultat (og hvorvidt det er fantastisk og smukt) er ikke det væsentlige i design - det er alle de små skridt og de erfaringer, man gør sig på vejen til målet.